No. 9: Stuur op strategie

Tijd

Op de vraag “wanneer werk jij aan de strategie van jouw bedrijf” zijn de antwoorden uiteenlopend. Van pijnlijke stiltes, tot vrijdagmiddag als ik nog een uurtje over heb tot zondagavond als ik eindelijk even tijd voor mezelf heb!? Een ding hebben vrijwel alle antwoorden gemeen, er wordt niet structureel tijd gemaakt voor de ontwikkeling van strategie. Vaak is de ontwikkeling van visie en strategie voorbehouden aan marketing en sales, maar ook daar is het vertalen naar operatie niet zelden een sluitpost.

Plannen

Is er dan geen strategie? Zeker wel! Al dan niet met behulp van derden is er een goed doordachte visie opgesteld. Met behulp van allerlei technieken en niet zelden met een flink budget is er vervolgens gewerkt aan de invulling er van.  Er zijn integraal goede plannen per discipline opgesteld, de weg naar de toekomst is geplaveid met “milestones” en via “roadshows en stand ups” worden medewerkers geïnformeerd en betrokken.  Tot zo ver alles goed, zou je zeggen. En dat is ook zo!

Op dit punt gaat het echter vaak mis. De aanzet is gemaakt, de initiator is trots en viert het voorlopige succes met zijn team. Tegelijkertijd verliezen initiators hier vaak ook de aandacht en interesse. Op naar het volgende idee en of plan waarmee het bedrijf weer een stap kan zetten, of soms gewoonweg ondergedompeld in de dagelijkse operatie. Maar hoe blijf je bij de les? Hoe volg je de ontwikkelde strategie zonder er in op te gaan? Hoe maak je structureel werk van strategie? Hoe vertaal je de bedrijfsstrategie naar afgeleide strategie voor bijvoorbeeld supply chain?

Niet alles wat je bedacht zal succesvol zijn, soms zal je je eigen paradepaardjes moeten laten gaan, je zal merken dat je je soms vergist hebt in de markt, je collega’s en je medewerkers. Organiseer je daarom eigen feedback en zorg voor reflectie. Plan nadrukkelijk momenten waarop je de actuele situatie toetst aan je vertrekpunt, bepaal ook van tevoren wie je op welke moment aansluit op deze toets. Volgen we nog steeds de juiste koers? Zijn alle disciplines voldoende aangesloten en hebben ze hun eigen afgeleide koers bepaald? Zijn er nieuwe inzichten die koers of eindbestemming beïnvloeden? Waar en hoe moeten we bijsturen? Je eigen kennis kan in de weg zitten, maar de grootste valkuil in dit proces is honger naar succes. Het risico is groot dat je elkaar voortdurend bevestigd dat je het goed hebt gezien. Je eigen ego en dat van je collega’s voert de druk op, durf jij daar aan toe te geven?

Verbinding

Het vraagt een competentie die niet iedereen van nature beheerst maar die zeker aan te leren is. In de basis komt het neer op afstand nemen. Afstand nemen betekent impliciet dat je verantwoordelijkheden delegeert en vertrouwen stelt in de mensen om je heen. Afstand creëert overzicht, overzicht geeft rust en biedt de mogelijkheid prioriteiten te stellen en bij te sturen. Terwijl je afstand neemt moet je heel goed kijken, luisteren en behoorlijk kunnen incasseren.  Veerkracht, doorzettingsvermogen, lef, kwetsbaarheid en het vermogen los te laten zijn van doorslaggevend belang.  Verbind de verschillende disciplines blijvend aan elkaar door mensen en processen met elkaar in verband te brengen.

Outside in

Daarnaast is het slim om niet alleen vanuit je eigen positie “naar de wereld te kijken”, maar om ook structureel mensen te vragen “om van buiten naar binnen” te kijken. Integraal, maar ook voor elke discipline afzonderlijk. Vraag mensen die niet gehinderd worden door kennis, zij zullen waardevolle vragen stellen, zij zullen dingen ter discussie stellen die binnen je eigen bedrijf normaal geworden zijn. Zorg er voor dat je uit je comfort zone gebracht wordt. De mensen die je vraagt kunnen uiteen lopen van familie en vrienden tot industrie platforms, van kleine of tot grote consultants. Altijd afhankelijk van de behoefte, de omvang van je strategische plan en de impact die je verwacht.

Samenvattend:

  1. Organiseer je eigen feedback
  2. Bepaal met wie je en wanneer je het ingezette plan toetst
  3. Neem afstand
  4. Delegeer verantwoordelijkheid, verbind en laat je informeren
  5. Denk zowel inside-out als outside-in

Sturen op jouw strategie?

Bel met
Martijn Mevissen 06-22044608
of mail naar martijn@flownova.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *