Opdrachten

Opdrachtgevers kennen verschillende achtergronden maar hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken. Er is noodzaak voor verandering, vaak gedreven door groeiambitie, en men is zich er van bewust dat het huidige fundament niet sterk genoeg is om deze groei te ondersteunen. Vastleggen of opnieuw in kaart brengen van processen, vernieuwen van organisatie, nieuwe rollen en functies, verandering van systeemlandschap; zomaar een greep uit de bouwstenen van het fundament.

Hieronder een selectie van opdrachten die succesvol zijn uitgevoerd:

Beter Bed | Uden (2024)

Gestart als familiebedrijf, werkt Beter Bed inmiddels als beursgenoteerd bedrijf nog altijd als één grote familie samen. Dit met één grote gezamenlijke passie: de beste rust- en slaapbeleving voor iedereen mogelijk maken. Beter bed is al meer dan 4o dé slaapexpert van Nederland. Beter Bed werd al vijf keer verkozen tot Beste Winkelketen en Beste webshop in de categorie slapen. Een grote bevestiging dat klanten de Beter Bed filosofie erkennen en waarderen.

Francine Nielander is uit naam van FlowNova betrokken bij het de implementatie van een nieuw Warehousemanagementsysteem. Een uitdagende opdracht in een dynamisch en sterk aan verandering onderhevig IT ecosysteem. Validaties van requirements, coördinatie design en bouw van infrastructuur, onderlinge afstemming tussen verschillende disciplines, bewaking van voortgang en budget, its all there. Sleutelfactor in de rol van Francine is verkrijgen van draagvlak en betrokkenheid onder alle verschillende stakeholders. Never a dull moment!

Samengevat:

  • Implementatie WMS
  • Projectmanagement
  • Changemanagement

Website van Francine www.flowfast.nl

Wasco | Deventer (2023 - 2024)

Wasco is een gespecialiseerde groothandel voor de installatiebranche. Met een productportfolio dat zich uitstrekt van onder andere sanitair, onderdelen, ketels, airco, warmtepompen en zonnepanelen begeven zij zich midden in de energie transitie. Dat gaat gepaard met onstuimige groei en een organisatie die zich daar op moet ontwikkelen. Als onderdeel van Rexel Group zoekt Wasco bovendien synergievoordelen en samenwerking in de Nederlandse markt.

Martijn is door Wasco initieel aangetrokken als projectmanager om een nieuw distributiecentrum in Deventer van de grond af aan op te bouwen en startklaar te maken. Daarbij lag de nadruk op operationele voorbereiding van organisatie, processen en ondersteunende systemen, maar ook fysieke inrichtingsvraagstukken en selectie van Material Handling Equipment. Vanaf Q2 2023 heeft Martijn ook de lijnfunctie van Logistiek Directeur ingevuld en was hij verantwoordelijk voor de totale logistiek operatie. Onder zijn leiding vond redesign van de logistieke organisatie plaats en werd het logistiek management team ingericht. Met het team is onder andere gewerkt aan selectie en implementatie van mechanisatie- en robotiseringsopplossingen voor het nieuwe DC. Ondertussen werd in Deventer het state-of-the-art DC al in gebruik genomen voor overige productgroepen, werd er in DC Apeldoorn verhuisd en verbouwd en werd DC Twello voorbereidt op sluiting. Wasco wordt hiermee klaar gestoomd voor verdere groei en professionalisering in de komende jaren. Het fundament ligt er!

Samengevat:

  • Interim directie logistiek, multiple sites
  • Start up en ingebruikname van nieuw geautomatiseerd DC
  • Georganiseerd voor groei

ERIKS | Alkmaar (2021 - 2022)

ERIKS is een gespecialiseerde industriële dienstverlener met één missie: make industry work better! ERIKS levert wereldwijd ,met meer dan 6.500 professionals in 17 landen, slimme oplossingen aan de industrie. Met technologische kennis en vaardigheden ontwikkelt ERIKS oplossingen om de industrie toekomstbestendig te maken. De afgelopen decennia heeft ERIKS diepgaande kennis opgedaan op het gebied van afdichtingen en rubbertechniek, industriële kunststoffen, stromingstechniek, industriële en hydraulische slangen, flensafdichtingen, aandrijftechniek en gereedschappen, onderhoud en veiligheidsproducten. ERIKS is actief als handelsonderneming, maar is in veel gevallen ook Original Equipment Manufacturer. ERIKS is met haar kennis en producten actief in verschillende sectoren, van maritiem tot chemie, van food en petrochemie tot semicon.

Martijn is namens FlowNova, met bemiddeling van WeY strategie realisatie,  a.i. Directeur Supply chain en daarmee verantwoordelijk voor de supply chain in Nederland. ERIKS heeft in 2020 een organisatorische verandering ingezet waarbij supply chain besturing gecentraliseerd wordt op Europees niveau. Een flinke business transformatie met veel impact op de managers en medewerkers. Onder intense marktomstandigheden als gevolg van Covid-19 staat klantbelofte en in het bijzonder de levertijd van ERIKS onder druk. Als betrouwbare leverancier van onder andere machine-onderdelen een zeer ongewenste situatie. Tegelijkertijd zijn er volop kansen in de markt. Kansen  die ERIKS Nederland, maar ook andere Europese entiteiten alleen goed in kunnen vullen als de basis van de operatie en supply chain wordt verstevigd.

Harm Munneke heeft de rol van Directeur productie ingevuld. FlowNova bemiddelde voor deze rol. Harm heeft een aanzet gemaakt voor professionalisering van de high tech productie organisatie. Hij begeleidde onder andere de planning en bouw van een nieuwe state-of-the-art High Tech Cleanroom. Naast bouw van de nieuwe cleanroom heeft Harm een significante bijdrage geleverd aan strategie- en organisatieontwikkeling.

Samengevat:

  • interim directie Supply chain
  • Performance management
  • Ketenmanagement
  • Proces en organisatie inrichting
  • Strategie ontwikkeling EU Supply Chain

Timber and Building Supplies Holland | Zaandam (2021 - 2022)

TABS  Holland bestaat uit verschillende handelsbedrijven en groothandels en is vooraanstaand leverancier van bouwmaterialen op de Nederlandse nieuwbouw-, renovatie- en onderhoudsmarkt. Met vestigingen en distributiecentra door het hele land bedient TABS de markt van  zzp'ers, kleinbedrijf en grote bouw conglomeraten. Om de groeiende markt blijvend en efficiënt te kunnen bedienen worden logistiek en supply chain opnieuw ingericht. Distributiecentra worden geïntegreerd, processen worden opnieuw opgetekend, vastgelegd en uitgevoerd. Daarnaast worden ook organisatie en functieprofielen opnieuw gedefinieerd en ingericht. Ondertussen staat de grondstoffenmarkt als gevolg van Corona zwaar onder  druk en moet het supply chain team alle zeilen bijzetten  om beschikbaarheid te waarborgen.

Martijn was uit naam van FlowNova, met bemiddeling van WeY strategie realisatie, als interim supply chain manager verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie, maar ook voor de herinrichting van het team. Hierbij was bijzondere aandacht voor de training en coaching van Supply Chain coördinatoren, en de positionering van supply chain binnen het gehele bedrijf. Zowel op inhoud als gedrag heeft Martijn het fundament gelegd waar verder op gebouwd kan worden. Ondertussen heeft Martijn samen met het team onder zware marktomstandigheden de operatie in de lucht gehouden en verbeteringen aangebracht in projectmatig werken, structuur, procesinrichting en communicatie.

Cyanne Joosten heeft met bemiddeling van FlowNova een rol gespeeld in het team van supply chain planners. Cyanne heeft in 2022 gedurende een periode van 6 maanden zelfstandig enkele productgroepen onder zich genomen. Zij was verantwoordelijk voor besturing van goederenstroom en daaruit voortkomende voorraden. Hierote onderhield zij onder andere contacten met verschillende inkoopafdelingen, distributiecentra en toeleveranciers.

Samengevat:

  • Herinrichten en managen van het team
  • Managen van forse groei in een markt die zwaar onder druk staat
  • Beoordelen, uitvoeren en opvolgen verbeterprojecten
  • Set up Procesflows & KPI Framework
  • Daily operations Supply Chain planning

Bol.com | Utrecht (2020 -2021)

Bol.com is de grootste eCommerce retailer van Nederland en België.  Bol.com groeit hard op alle dimensies; klanten, orders, assortiment, suppliers, fulfillmentcenters, distributiepartners en op elke andere denkbare doorsnede. De complexiteit en bestuurbaarheid van het logistieke netwerk neemt exponentieel toe en vraagt om een nieuwe organisatie. In de nieuwe organisatie wordt nadrukkelijker onderscheid gemaakt tussen lange en korte termijn. Voor de besturing van korte termijn capaciteit van zowel de fulfillmentcenters als de distributiepartners wordt onder andere een nieuw team ingericht; de Control Tower. Vanuit dit team wordt dagelijks actief bijgestuurd in aan de hand van sales, latest estimates en beschikbare netwerk capaciteit. Hiervoor zijn er directe dagelijkse verbindingen gelegd met de logistieke partners, distributiepartners en tal van interne stakeholders.

Martijn speelde namens FlowNova, net bemidddeling van interim connectors, als interim manager een leidende rol bij de start van dit nieuwe team. Een hele mooie en dankbare opdracht met een nieuw team, nieuwe verantwoordelijkheden, nieuwe rollen, nieuwe alles! Om nog maar niet te spreken van de op zijn zachtst gezegd bijzondere omstandigheden; thuiswerken, Corona meldingen, zomer-hittepiek, lockdowns en ondertussen natuurlijk ook gewoon de feestdagen. Door de omstandigheden stond het team vanaf de eerste dag flink onder druk, niettemin is er een zeer succesvolle start gemaakt en heeft Bol.com haar beloftes aan haar klanten tijdens deze bijzondere periode buitengewoon goed waar kunnen maken.

Matthijs Mulder is namens FlowNova in het najaar van 2022 ingezet als Pand Lead voor het fulfillmentcentrum (BFC1) in Waalijk.  Matthijs nam de dagelijkse leiding op zich en maakte een aanzet in professionalisering en teambuilding van het operations team van Bol.com voor BFC1. Vanuit zijn leidinggevende rol gaf hij richting aan het team en stakeholders, en stuurde hij met het team de Logistieke Service Providers aan.

Samengevat:

  • Set up van Control Tower
  • Opbouwen van een succesvol Control Tower team
  • Creëren en stimuleren van een continu verbeterproces en -cultuur
  • Manage piek seizoen en maak klantbelofte waar
  • Manage operations

Action | Zwaagdijk (2018 - 2019)

Action is één van de snelst groeiende non-food discount ketens van Europa. Het inkoopmodel schrijft inkoop in grote hoeveelheden voor, het DC netwerk anno 2018 kon dit niet langer tegen de laagste kosten en beste beschikbaarheid absorberen. Volumes waren aan verkeerde DC's gealloceerd waardoor kosten opliepen en beschikbaarheid in het gedrang kwam. Het Europese supply chain netwerk moest daarom worden uitgebreid met een "HUB functie" waarin de grote volumes konden worden opgeslagen en afgebroken in kleinere levereenheden ten gunste van de distributiecentra. Daarnaast werd er voor Europese suppliers een Crossdock functie ingericht waarbij suppliers in kleine volumes regionaal aan kunnen leveren om daarna geconsolideerd door te leveren aan de Europese distributiecentra van Action.

FlowNova was hierbij verantwoordelijk voor ontwerp, ontwikkeling en implementatie van de HUB waarmee groei van import mogelijk wordt. Hiertoe werd een netwerk studie uitgezet om de optimale locatie van de eerste en volgende HUBs te bepalen. FlowNova voerde regie op het tenderproces voor de selectie van een dienstverlener om de HUB te runnen en zorgde voor een stevig fundament voor de eerste HUB in Zuid-Frankrijk. Onder leiding van FlowNova werden processen, systemen en organisatie verder uitgewerkt en ingericht. Voor het Crossdock werden onder leiding van FlowNova meer dan 250 leveranciers 'overgezet' naar levering via deze netwerkschakel.

Samengevat:

  • Ontwerp, ontwikkeling en implementatie nieuwe netwerklaag
  • Coordination European network study
  • Tender proces  European 3PL selection, contracting & performance management,
  • Design process HUB en Cross Dock operations
  • Manage process, people and IT impact
  • Stakeholder & change management van directie tot medewerker niveau

International Bike Group | Fietsenwinkel.nl | Amsterdam (2017-2018)

IBG is anno 2017 éen van de grootste online fietsenverkopers in NL en Scandinavië. Het bedrijf is in de jaren ervoor explosief gegroeid en wordt gezien als disruptor in de fietsenmarkt. Met de onstuimige groei van E-bikes en verdere uitbreiding in Europa in het vizier is het nodig om de de huidige operatie en logistiek te vereenvoudigen en verstevigen.

In de rol van Director Operations zorgt Martijn Mevissen van FlowNova dat er binnen kort tijdbestek een compleet nieuwe organisatie wordt ingericht waarbij rollen en verantwoordelijkheden duidelijk belegd zijn. De ontvangst en orderpick afdeling krijgt andere aansturing, de afdeling techniek en aftersales worden grondig herzien, het management van servicepartners krijgt een andere inrichting emn ook het callcenter krijgt professionele aansturing. Vanuit strategische overwegingen kiest IBG ervoor om de bezorging te insourcen en volledig zelf uit te voeren. Hiertoe wordt opnieuw onder regie van FlowNova in kort tijdbestek een complete organisatie voor ingericht; delivery software, dispatch afdeling, bestelwagens, bezorgers en afbouw van de huidige set up met dienstverleners. Ook het distributie centrum in Denemarken krijgt een volledige make over om productiviteit en kwaliteit te waarborgen.

Samengevat

  • Directievoering Operations Benelux en Scandinavië
  • P&L verantwoordelijkheid: Dagelijkse operations, SC planning, warehouse, productie, delivery en call center
  • Case study (re)location, warehouse set up
  • Insourcing: 'Green field establishment' delivery (B2C)
  • People and process change management

Action | Zwaagdijk (2016-2017)

Action is één van de snelst groeiende non-food discount ketens van Europa. In 2016 opent Action zijn eerst distributie centrum buiten Nederland, ook het eerste DC dat door een dienstverlener gerunt word. Met het vizier op expansie door heel Europa en groei van het aantal DC's heeft Action behoefte aan duidelijke central sturing op basis van eenduidige performance indicatoren.

FlowNova ontwerpt daarom een DC maturity model. Afhankelijk van fase waarin een DC zich bevindt en de volwassenheid die daaraan toe te schrijven is wordt onderscheid aangebracht in aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid voor het resultaat, maar ook in verwachtingen ten aanzien van performance. Een 'start up DC' kan aan de hand van dit model goed beoordeeld worden op zijn performance, en tegelijkertijd goed worden vergeleken met een DC dat 4, 5 of zelfs al 20 jaar actief is.

Naast het DC Maturity model draagt FlowNova bij aan ontwerp en inrichting van de centrale afdeling 'DC Strategy & development'.  Hierbij wordt nadrukkelijk aandacht gegeven aan samenhang binnen het team en de totale organisatie, maar ook naar proces eigenaarschap, operationele slagkracht en schaalbaarheid. Hieruit onstaat de afdeling Monitoring & control. FlowNova levert input voor de functiebeschrijvingen en -waardering.

Facility & assetmanagement is hier onderdeel van. FlowNova maakt een aanzet voor multi location asset management. Zowel gebruiksartikelen, verbruiksartikelen als kapitaalgoederen worden ondergebracht in een logische structuur, ondersteund met de juiste software.

Samengevat:

  • Organisatie ontwerp DC strategy & development
  • DC maturity modelling
  • End-2-end monitoring & control Europese DC organisatie
  • Supply chain resource / asset management