No. 20: Jouw team als merk

positionering05 Positionering

Er zijn honderden zo niet duizenden boeken geschreven over brand management en positionering.  De positionering van een merk gaat in grote lijnen over de identiteit, waar het merk voor staat, wat je kunt verwachten en welk gevoel het op moet roepen. Vanuit de positionering bind je hele groepen mensen aan het merk omdat zij zich associeren met de waarden die het merk uitstraalt. De grondslag van de positionering is natuurlijk een bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het bedrijf waar het merk toe behoort.

positionering01Maar wat nu als je jouw team eens bekijkt als een merk? Heb je dan ook net zo veel tijd en aandacht besteed aan de positionering van jouw team? Heeft jouw team een heldere identiteit?

In praktijk komt het te vaak voor dat een team niet op waarde geschat wordt. Soms omdat de bijdrage simpelweg onvoldoende is, dan moet er ingegrepen worden. Niet zelden wordt een team echter niet op waarde geschat omdat de verwachtingen naar buiten niet helder zijn. Wat zijn de verantwoordelijkheden, wat kun je verwachten van het team, wat stralen de medewerkers van het team uit als ze in contact zijn met collega’s, klanten of leveranciers?

Jouw team als merk?

Leidende principes

positionering03

Net zoals de 10 geboden ten grondslag liggen aan religies en samenlevingen, vormt een set van leidende principes de basis voor de afspraken die je in de organisatie maakt over de wijze waarop je met elkaar samenwerkt. Bepaal de leidende principes voor je team. Neem hiervoor voldoende tijd, je moet hier altijd op terug kunnen vallen. Google before you start!

Merkwaarden

Dat wat je naar buiten toe verteld moet je van binnen ook beleven. Als je zegt dat je een toegankelijk team wil zijn, dan past het niet om de deur dicht te houden, meetings steeds te verzetten, telefoon niet te beantwoorden of voortdurend kortaf te zijn in je antwoorden. Stel 4 tot 5 merkwaarden voor je team op, doorleef de betekenis er van en meet je succes. Geen ervaring mee? Roep de hulp van experts in, this is not easy!

RACI

RACINet als bij de positionering van een merk is het belangrijk om je “concurrentie” in beeld te brengen. Bekijk welke teams er nog meer zijn en in welke activiteiten je elkaar raakt. Stel vast wat je rol is; uitvoerend (r), eindverantwoordelijk(a), ondersteunend (c) of wordt je geinformeerd (i). Jouw “team als merk” zal niet begrepen worden als je niet acteert naar de rol die je hebt. Het vaststellen van RACI is meestal een team-overstijgend proces, doe het daarom samen met je collega’s en laat “jouw team als merk” vast langzaam inslijpen.

Capabilities

Capabilities van je team zijn als de attributen van een merk. Het merk van jouw team is de optelsom van de juiste mix van kennis, kunde en gedrag. Bepaal wat je nodig hebt om “jouw team als merk” goed weg te zetten en zorg dat je al het aanwezige talent maximaal benut. Vul aan waar nodig door nieuwe medewerkers of door training van je huidige team.

Martijn Mevissen

FlowNova.nl

06-22044608