Logisch volgens Marcel van GetYessed; No.4 Luisteren naar de toekomst


De winkelstraten veranderen in rap tempo. Haast sneller dan de technologische ontwikkelingen die er mee gepaard lijken te gaan. Kleine zelfstandigen hebben het moeilijk, maar vooral de grote reuzen kunnen zich onvoldoende onderscheiden ten opzichte van hun concurrentie.

Bij een clinic van Beeckestijn business school zag ik afgelopen week een inspirerend filmpje waarin kinderen uitspreken wat zij in de toekomst verwachten. Een aanrader om te kijken met uitspraken als:

 “you need to up your game”                                                                       we are the future1
 “we expect to double tap anything and get more information”
 “we will help you, we will spread it through out network and cocreate”
 “but don’t overdo it, or we will mass block you”
 

 *klik op de foto om het filmpje te kijken

De kinderen van nu zijn de consument van straks. De winnaars in de markt zullen degenen zijn die dat omarmen en het zich eigen maken om 100% vanuit de klant te denken. De winnaars zullen ook degenen zijn die dit doorvoeren in hun HR beleid. De kinderen van nu zijn immers ook de medewerkers van straks. Let op; dat is geen trucje. Als het “niet echt” is dan voelt de klant of je medewerker het onmiddellijk. Je moet het heel nadrukkelijk onderdeel van je bedrijfsDNA maken.

Dat brengt me op een ander gevoelig punt. Is de boardroom van nu in staat om de behoeften van de nieuwe generatie te onderkennen en daar, buiten hun eigen comfort zone, naar te handelen?  De succesvolle CEO spreekt de taal van de nieuwe generatie en uit zich ook als zodanig. Welke CEO roept op social media ”BAM! Trots, Apetrots” bij het winnen van een belangrijke prijs? Menig CEO zal dat ongepast vinden, niet “in sync” met de functie. Zo niet Pieter Zwart van Cooblue. Hij doet geen trucje, maar hij is zoals zijn medewerkers en klanten. Is dat de enige formule voor succes? Natuurlijk niet. Maar het begint wel bij een directie die zich verplaatst in de wereld waarin hij zich begeeft. In de nieuwe wereld is geen plaats voor “arrogantie van de macht”. Een CEO die dat omarmt is Paul Polman van Unilever. Zijn inmiddels beroemde uitspraak getuigt daar van. “als mensen de Egyptische regering in 6 weken omver kunnen werpen, dan werpen ze ons omver in enkele nanoseconden”

paul polman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Medewerkers verdienen dezelfde aandacht als de aandacht die een bedrijf zijn klanten geeft. Sterker nog, de medewerker is vaak degene die perfect aanvoelt hoe een product of dienst valt in de markt. Misschien niet altijd even goed opgeleid of onderlegd om daar een slim commercieel verhaal van te maken, maar andersom; zonder de volledige back up van elk van je medewerkers verkleint de kans op succes direct. Betrek mensen daarom bij het invullen van het “reisplan”, laat je medewerkers voorbeelden brengen uit hun eigen omgeving, kinderen, familie, vrienden, vakanties en social media. Niet alleen kan dat een enorme bron van inspiratie zijn, maar ook de betrokkenheid en daarmee kans op succes nemen overhand toe. Worden deze geluiden in jouw organisatie tot in de directiekamer gehoord? Zit het in jouw bedrijfsDNA en ben je hier op georganiseerd?

Wat voor medewerkers geldt, geldt ook voor klanten. Terug naar het filmpje;  “we will spread it through our network and cocreate”. Succes zit voor de nieuwe generatie zit niet opgesloten in een product of dienst, er is geen heilige graal. Succes komt voort uit behoeften zoals geschetst in de piramide van Maslow. In een maatschappij waarin de basisbehoeften vaak volledig gedekt worden, is er toenemende behoefte aan zingeving en er toe doen. Ga je te ver, ben je niet oprecht of niet transparant in je drijfveren, dan zul je niet blijvend geaccepteerd worden en is verlies je deel. Bedrijven die in staat zijn echt te luisteren en de behoeften van klant en medewerkers centraal stellen  vanuit hun eigen DNA, dat zijn de bedrijven die zullen winnen in de markt.

 

form maslow to maslow 2.0

Klik op de afbeelding voor de gehele presentatie van  Joe Dager – Business901