No. 26; Omni channel – Single stock

Grachtengordel

Op uitnodiging van Retail Excellence nam ik recent deel aan aan productpresentatie van RetailUnity. De laatste zou hier vertellen over hun ordermanagement systeem. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, een presentatie over een systeem is voor mij niet direct een ‘winner’ waar ik mijn vrijdagmiddag aan besteed. Ik bereidde me voor door de website van RetailUnity goed te bestuderen en merkte op dat zij zich met het systeem in eerste instantie primair op ‘ traditionele ‘ retail richten, en dan specifiek op retailers die nog zoeken naar een goede oplossing voor hun omni channel strategie. Interesse aangewakkerd en bovendien bleek de presentatie plaats te vinden bij een coole multi channel platform ontwikkelaar op de Keizersgracht in Amsterdam. Off I go…..

Single stock

De samenvatting: een verrassende middag die mij de rest van het weekend aan het denken heeft gezet. Waarom vraag je? Tegen minder dan de helft van de ‘normale’ kosten van een digitaal saleskanaal zorgt RetailUnity voor maximale verkoop van de totale ketenvoorraad. Juist dat laatste maakt het concept uniek. Alle voorraad uit alle winkels én het DC is beschikbaar voor de consument, of die nou thuis achter zijn tablet zit of in een winkel in Hoogeveen naast een medewerker staat, ALLE voorraad is beschikbaar. Niet alleen maakt dat de uitverkoop van bijvoorbeeld alle maatbogen een stuk eenvoudiger, het zorgt onwillekeurig ook van herallocatie van beschikbare voorraad zonder dat er een eerst een fysieke beweging moet plaatsvinden.

 

Fundament

Nou ja, je merkt het al, ik ben erg enthousiast. En ik heb nog niets verteld over de slimme algoritmes, uitgekiende retourprocedures en de mogelijkheden om dit zelfs op same-day-delivery toe te passen. Wat ik misschien nog wel het meest bijzondere vind is dat ook de winkelmedewerkers een hele nadrukkelijke rol krijgen in deze manier van online verkopen. RetailUnity maakt gebruik van alles wat er al is en heeft daarop een heel slim systeem gebouwd.

Onder de aanwezigen waren enkele ervaren retail consultants, system integrators, organisatiedeskundigen en een handjevol ‘techies’. Genoeg om tientallen complexe voorbeelden en situaties te schetsen, geen enkele van de situaties bleef onbeantwoord of zelfs maar onduidelijk.

Winnaar

Persoonlijk bevestigde ik in ieder geval dat met de juiste mensen, de juiste plek en een gezonde dosis oprechte aandacht een uitnodiging voor een ‘non-winner’ gemakkelijk een winnaar kan worden. Ik heb hier pas het tipje van de sluier gelicht, wil je meer weten? Ik breng je graag in contact met Peter Blom van RetailUnity.