No. 11; Kwestie van kiezen

Als consument word ik dagelijks geconfronteerd met een onwaarschijnlijke hoeveelheid keuzes. Net als de meeste mensen heb ik een automatisch filter dat het aantal alternatieven ongemerkt terugbrengt van duizenden keuzes tot enkele tientallen waar ik me bewust van word. Malcolm Gladwell schrijft hier in zijn boek “ intuitie” over, een bijzonder boek over de wetenschap van het buikgevoel.  Na het intuïtieve filter resteren nog enkele tientallen keuzes. Ook hier passen mijn hersenen, fortune cookie intuition met redelijk bewustzijn, gelukkig ook nog enkele filters toe waardoor ik dagelijks met slechts enkele keuzes heel bewust bezig ben. Ik vind dat prettig. Het geeft me overzicht, een gevoel van richting en bovendien heb ik het gevoel dat ik grip heb ik dat ik ook echt invloed uitoefen op de dingen die ik doe of die om mij heen gebeuren.

Stel je nu eens voor hoe dit in jouw bedrijf gebeurt. Ook jouw bedrijf en jouw medewerkers worden dagelijks aan onwaarschijnlijk veel prikkels blootgesteld. Ook jijzelf en jouw medewerkers beschikken gelukkig over het intuïtieve filter. De meeste informatie gaat aan je voorbij, en dat is maar goed ook gezien de hoeveelheid die er vrijwel elke seconde beschikbaar komt. Bij de tientallen keuzes die overblijven ontstaat echter vaak een verschil. Hoe dat komt? Het bewustzijn maakt hier persoonlijke keuzes. Ieder kijkt en filtert vanuit zijn eigen perspectief. Wil ik groeien? Doe ik dat door meer klanten? Ander assortiment? Met welke leverancier? Waag ik een gok of calculeer ik uiterst zorgvuldig? Vraag ik mijn leverancier om hulp of dicteer ik nieuwe afspraken? Zoek ik een partner of pak ik het alleen op? En zo nog vele keuzes die dagelijks de revue van jouw team passeren.

Ik ondervind regelmatig de verschillen tussen bedrijven die een duidelijke keuze maken en degene die meer ruimte laten in keuze. Zij die het duidelijkst kiezen geven met afstand het meeste richting aan hun medewerkers. Zij laten minder over aan de verbeeldingskracht en zelfstandigheid van hun mensen. Tegelijkertijd merk ik dat juist veel mensen dit heel prettig vinden. optionsHet is als de backpacker die op de bonnevooi een tour gaat maken versus het gemak van een all-inclusive resort. Voor elke manier van vakantie vieren is veel zeggen, het belangrijkste is dat de reis bij je persoonlijkheid en ontwikkeling past.

Heldere keuzes laten ook vaak aan duidelijkheid niets te wensen over. Een voorbeeld; “Het ompakken van onze ontvangsten kost behoorlijk veel geld en tijd, zullen we de leverancier vragen of hij het anders aan kan leveren? “ Het antwoord; “Nee dat doen we zeker niet; we lossen de verschillende manieren aanleveren zelf op” . De medewerker die de vraag stelt weet precies waar hij aan toe is en weet in welke richting hij zijn oplossing moet zoeken. Vergis je echter niet, zo eenvoudig als het voorbeeld is, zo strategisch van waarde is de grondslag voor de keuze om het zelf op te lossen. In dit geval ging het om regie voeren, zeker stellen dat er geen vervuiling optreed bij ontvangsten en 100% controle over voorraden. Stuk voor stuk succesfactoren voor het betreffende bedrijf.

Door vanuit strategie een voorselectie in keuzes te maken geef je richting. En zoals ik eerder als zei, er blijven een paar keuzes over. Dat is prettig, het geeft overzicht en gevoel van grip en invloed. En niet in de laatste plaats, je team wordt effectiever en ontwikkelt zich op de onderdelen waar je ze juist ruimte wil geven. In het voorbeeld hierboven zal de medewerker, al dan niet gestuurd, proberen tijd en kosten in het interne proces te besparen in plaats van zijn energie naar buiten te richten.

Heb jij jouw keuzes al gemaakt?

Bel met

image05 Jun. 29 10.38Martijn Mevissen 06-22044608

Marcel Herwegh 06-23343574

Alex van Wel 06-10837242

of mail naar info@getyessed.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *