No.6 Je kunt niet Omni!

”Je kunt niet Omni!”

Het wordt al haast een mantra: De klant verandert, behoeften veranderen, het product aanbod verandert, de wijze waarop producten worden aangeboden veranderen, de technologie verandert. Alles verandert.

Omni-alles

omni van daleIn het denken en doen van veel bedrijven heeft “alles” een naam gekregen. Omni-channel is daarbij de meest voorkomende term. Wat Omni channel precies betekent is voor iedereen anders. Offline, online, pick up points, iBeacons, 3D printing…de mogelijkheden zijn eindeloos. Van zelf kopen, ophalen op een locatie en tijd naar keuze tot levering in de kofferbak van je auto. En natuurlijk niet te vergeten, als het even kan wel same-day-delivery. En zet je schrap: this is only the beginning! Reputatie, snelheid en beschikbaarheid zijn van doorslaggevend belang. De consument verwacht in toenemende mate “instant gratification”. En als dat niet nodig is, dan kan dezelfde klant voor hetzelfde item een langere tijd accepteren of zelfs wensen. Een nachtmerrie voor logistiek managers die jaren hebben gewerkt aan het standaardiseren van elke stap in het proces.

Worsteling

Voor menig retailer of producent is omni-channel dan ook nog een grote worsteling. Je kunt natuurlijk niet omni disruptionachterblijven!omni disruption Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een e-commerce afdeling en een omni-channel plan. Toch? Iedereen ziet en voelt dat groei vooral uit een goede combinatie van bricks&clicks komt. De marketeers van grote bedrijven vormen zich een steeds scherper beeld, en zijn steeds vaker in staat om op korte termijn hun visie bij te stellen. Maar hoe zit dit met de achterkant? Supply chain managers breken er hun hoofd over. De vaak met processen en systemen “dichtgetimmerde” logistiek is ingericht op zo’n laag mogelijk kostenvoet. Flexibiliteit is daarbij niet zelden een bottleneck. Moet ik investeren in hardware, software, kennis, soft skills? Waar en aan wie alloceer ik mijn voorraad? Stuur ik nog altijd centraal of richt ik mijn keten decentraal in? Hoe ga ik om met verschillende leadtimes? Welke antwoorden heb ik op de behoefte aan steeds korter lifecycles terwijl het totale assortiment alleen maar groeit? En wat te denken van de roep om same-day-delivery tegen een acceptabel kostenniveau? De worsteling is zeer begrijpelijk, logisch zelfs! Disruption is the new flow. Antwoorden zijn niet eenvoudig. maar laten we eens een goede poging doen:

De valkuilen:

al je geld ingezet op technologie
alles geprobeerd vast te leggen in processen en procedures
het bedrijf is verzuild geraakt: elke afdeling werkt steeds harder en sneller maar kijkt niet om zich heen
er is disbalans ontstaan tussen strategisch framework en operationele activiteiten
operationele plannen zijn ontwikkeld zonder einddoel voor ogen
je hebt al gehandeld voor je hebt nagedacht(we moeten toch iets!)

De ankers

zog voor een organisch strategisch perspectiefOmni wordcloud
claim een helder bestaansrecht (de “why” van Simon Sinek)
organiseer integraal met ketenbrede afstemming commerciële agendaOmni wordcloud
richt je in op tactisch denkvermogen
verbind mensen, processen en systemen
werk aan co-operatie en co-creatie

De vraagstukken

hoe maak ik optimaal gebruik van de netwerktrend?
hoe selecteer ik mijn strategische partners voor groei?
hoe beschikbaarheid gewaarborgd?
hoe blijft werkkapitaal onder controle?
hoe vinden we balans tussen responsiviteit en kosten?
hoe kan ik de juiste capabilities onboarden en organiseren?l
hoe maken we van disruption een kans?

Richting en keuze

VerandermanagementLogistiekEen korte blik leert dat het woord Omni niet verkeerd gekozen is. Het is allesomvattend en kan daarom niet worden afgedaan met en het oprichten van een afdeling of het schrijven van een eenzijdig plan. Als je je omni channel strategie echt wil laten renderen vraagt dat verankering in de lange termijnstrategie, en ontkoppeling naar alle discplines. Misschien wel het allerbelangrijkste in het geheel is de rol van het directieteam. Geef richting, wees duidelijk en bovenal, maak keuzes! Je kunt niet Omni!

Sparren over jouw omni-alles dilemma? mail naar martijn@getyessed.nl of bel 06-22044608

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *